Paragrafen

Lokale heffingen

De parkeerbelasting (inclusief parkeervergunningen) wordt aangemerkt als een algemeen heffing/dekkingsmiddel. Hiervoor is geen specifieke onderbouwing van de tarieven noodzakelijk. Vanaf maart 2021 is het betaald parkeergebied uitgebreid door de toevoeging van 9 parkeerplaatsen in de Clarissenstraat.

De evaluatie, die mogelijk input zal zijn voor de kerntakendiscussie, heeft nog niet geleid tot bestuurlijke besluitvorming. Aanbevelingen uit het evaluatierapport zijn met name organisatorisch gericht, onder meer het uitbesteden van parkeerhandhaving, invordering van naheffingsaanslagen en de aanvraag, toetsing en uitgifte van parkeervergunningen en -ontheffingen.

Hierdoor ontstaat een meer effectieve en efficiënte parkeerorganisatie. Dat wil zeggen: de parkeerhandhaving wordt uitgevoerd, naheffingen worden ingevorderd en dat gebeurt snel en tegen een gunstig tarief. Burgerzaken wordt ontlast met de taak van parkeervergunningen. Momenteel liggen geüpdatet parkeerverordeningen en bijhorende besluiten klaar die naar verwachting in het tweede kwartaal van 2022 worden vastgesteld en daarna worden gepubliceerd.

In de verordening parkeerbelastingen worden nieuwe tarieven voor parkeren op straat voorgesteld. We stellen voor het tarief van € 0,86 per uur voor parkeren op straat gedifferentieerd te verhogen. Dit betekent voor de Markt naar € 1,50 per uur en voor het omliggende gebied naar € 1,00 per uur. Hiermee zijn we nog steeds marktconform ten opzichte van omliggende gemeenten.

Deze pagina is gebouwd op 09/29/2022 10:49:13 met de export van 09/29/2022 09:38:29